Nye EU-Krav til ansvarlig markedsføring
Fornylig vedtog EU parliamentet et lovforslag der skærper kravene til hvilke ord og begreber virksomheder kan bruge til markedsføring.
Ord som klimavenlig, klimaneutral, grøn, naturlig, bionedbrydelig, carbon-positiv, energieffektiv, biobaseret, miljøskånsom og lignende betegnelser bliver nu betragtet som greenwashing-termer. Hvert EU-land har fået en tidsramme på 24 måneder til at implementere lovgivningen.
Men hvad betyder det for virksomhederne, og hvilken påvirkning har disse ændringer for dagsordenen? Har sproget efterhånden flere anvendelige termer tilbage inden for området?
Som udgangspunkt er det i vores øjne en god udvikling. Ord skaber virkeligheden og det er afgørende at benytte dem med omhu. Men ord skal også hænge sammen med adfærd, ellers mister de betydning og autenticitet.
En god og brugbar tone-of-voice, der har bæredygtighed som omdrejningspunkt, har blandt andet fokus på 📢:
Transparens: Åbenhed er fundamentalt i skabelsen af tillid. Virksomheder bør fortælle om deres rejse, deres nuværende position og deres fremtidige mål
Verificerbare data: Data skaber troværdighed. Her kan virksomheder understøtte deres påstande om bæredygtighed ved at inddrage konkrete tal og certificeringer.
Mål og resultater: Virksomheder kan synliggøre konkrete målsætninger og rapporter regelmæssigt om fremskridt samt modgang. Her kan man se det reelle engagement, hvor det tydeliggøres hvor langt virksomheden er nået og hvor mange udviklinger der er sket.
Som udgangspunkt er det i vores øjne en god udvikling. Ord skaber virkeligheden og det er afgørende at benytte dem med omhu. Men ord skal også hænge sammen med adfærd, ellers mister de betydning og autenticitet.
Helhedsvisioner: Se ud over virksomhedens grænser og hav fokus på den større verden, som virksomheden skal være en del af. Hvordan bidrager virksomhedens aktiviteter til at styrke verden og ikke kun på aftrykket fra egne scopes.
Overhold EU's Krav: En vigtig forudsætning er at følge med i de seneste opdateringer, og heraf sikre at virksomhedens kommunikation er i overensstemmelse med de seneste lovmæssige krav.
En vellykket tone-of-voice handler om at føre en åben dialog med omverdenen, uden at gå på kompromis med det kreative, appellerende og æstetiske greb, som er markedsføringsfagets håndværk.
Det er inspirerende når det gøres rigtigt, og kan være med til at inspirere andre virksomheder samt gøre en reel forskel inden for klimadagsordenen!