Strategisk kommunikation i en uforudsigelig verden
At kommunikere som virksomhed i en verden med krige, klimaforandringer, wokeness, kritik fra alle dele det politiske spektrum kan være meget komplekst. Samtidig med, at det hele foregår på et utal af forskellige platforme. Så hvordan kommunikerer man på bedste vis, og uden at kommunikations afdelingen går ned med stress?
Nogle gange kan kritikken få det til at virke som om, at man som virksomhed er skyldig i alle verdens lidelser, på trods af at man internt føler, at man virkelig prøver at gøre en forskel.
Ligesom vi mennesker ikke kan tilfredsstillealle med vores sparsomme ordforråd og utilstrækkelige forståelse for verdens kompleksitet, kan virksomheder heller ikke kontrollere alle segmentersopfattelser af ens brand.
Derfor handler PR i vores tid, i højere grad end nogensinde, om at styre det man kan, og give slip på resten. Det kan blandt andet gøres ved:
↗ Kun at forholde sig til de dagsordener, man har reel indflydelse på
↗ At tage ansvar for de områder, hvor man har et aftryk
↗ At indgå i dialog med kritikken og være åben og nysgerrig
↗ At have styr på data, certificeringer og resultater – de taler et klartsprog
↗ At sikre et klart et raison d’etre når man går ud med PR og reklame
↗ At fokusere på målgruppe og målet resultatet på den
↗ At kende sine værdier og stå fast hvor det giver mening
At tale sandt og kende sine værdier er et afgørende ståsted. Man har derfor et fast forankret ståsted, man stolt kan gå ud i verden med, uanset om det måske ikke er alle der er enige i ens tilgang.
Hvis man arbejder med at forbedre de steder, hvor man eksempelvis har et negativt klimaaftryk, mistrivsel blandt medarbejdere eller hvor man har taget fejl med sin strategi, så opbygger man tillid til sine relationer. Kunsten er at være åben for udvikling, uden at devaluere sit foretagende.