En god forretning kræver et stærkt værdikompas
(Kronikken blev bragt i Børsen d. 26/2 2024)
Af Asbjørn Riis-Søndergaard
Når man været i kommunikationsbranchen i en årrække, får man en komisk åbenbaring: Erhvervslivets brændstof er forførende kommunikationskoncepter, der hele tiden forklæder tidløse budskaber.
Den ene dag er det csr, den næste går alle med verdensmålenes knappenål, og inden man har set sig om, bliver man forbigået, hvis ikke man har en esg-profil. Det er svært for en leder, der egentlig skal koncentrere sig om at lave en velsmurt forretning, også at skulle forholde sig til verdens accelererende forandring.
Man ønsker at være på forkant med tendenserne og hellere være en Netflix end en Blockbuster i sin industri. Derfor hyrer man rådgivere, der kan tappe ind i de symbolske markedstrends.
Med den klassiske kommunikationstilgang risikerer man dog at spænde ben for forretningen og umuliggøre ledelsesmæssig autenticitet. En ny tilgang, som er mere i øjenhøjde med tiden, begynder at røre på sig. Her handler det ikke om at dechifrere nye sociale koder, men om at stå fast på sine værdier og skabe den verden, man ønsker at være virksomhed i, sammen med sit community.
En original tilgang
Omskiftelige markedstrends, normbrydninger og vidensregimer byder konstant på nye udfordringer og muligheder. Enten kan man tilpasse sig, hvad end erhvervslivets firstmovers gør, eller også kan man følge konsulenternes seismografiske analyser, der forsøger at optegne rystelserne på markedet, for at være på forkant med fremtiden. Der er dog en anden tilgang, som er langt mere effektiv, original, og som kan bidrage til at skabe et samfund, vi alle sammen kan holde ud at være i.
Et samfund, hvor færre mistrives og knækker, og hvor flere udvikler sig som hele mennesker, der har tid til at håndtere livets udfordringer og overskud til at udvikle sig personligt.
I min optik er det bedste værn mod den omskiftelighedssyge kommunikationsrådgivning simpel. Det kræver ikke lange konsulentrapporter eller databaser over megatrends.
Det handler om velorkestreret kommunikation af et stærkt værdikompas. Ledere skal kigge indad, i lige så høj grad som de skal kigge udad, når de skal udvikle forretningen. Kimen til de bevægelser i verden, som bliver til megatrends, kan man lytte sig frem til ved at bruge sin intuition og se verden gennem en original linse.
Med de kompetencer kan man bedre forholde sig til nye knopskydninger, som dukker op i samfundet, i mediebilledet og hos forbrugerne, fordi man kender sine værdier, sit indre kompas og sin erhvervsmæssige livsmission.
Man kan skabe en arbejdsplads med en stærk kultur, som bidrager til at fastholde medarbejdere. Man kan skabe en organisation, der katalyserer sig selv indefra hele tiden, frem for at være afhængig af energien fra nye trends.
Lad værdierne gnistre
Det er langt mere autentisk at have integreret værdierne i ledelsesstilen, i organisationen, i produktporteføljen og i arbejdskulturen, end at lave nye let indkøbte top-down strategier, hvert tredje år. Og vigtigst af alt, så er det meget lettere at kommunikere oprigtigt og autentisk, hvis man er gennemsigtig i forhold til ens værdier.
En virksomhed skal ikke bare være et tomt hylster, der følger vindens retning. Det skal også være et sted, hvor man får mulighed for at leve det gode liv, og hvor man hele tiden udvikler sig som menneske. Et sted, hvor man kan mærke værdierne gnistre i dørhåndtaget på kontoret.
Vi er under uddannelse i 25 år, og derefter går vi på arbejde i 40 år, hvor vi anvender de indlærte værktøjer for at maksimere værdien på bundlinjen. Hvis du er heldig, kommer du på et mini-MBA forløb eller et kursus i ny og næ.
Men hvad nu, hvis virksomhedens formål også var at gøre dit liv bedre? Et sted, hvor man lærte at tage ansvar for samfundsudviklingen?
Hvad nu, hvis din arbejdsplads var med til at danne, oplyse og udvikle dig som menneske i livet? Ja, så ville man i hvert fald have en klar fortælling om sig selv, som kan danne et oprigtigt grundlag for at være en ansvarlig virksomhed, der vil noget med verden, men som ikke skal tilpasses de nye paroler hele tiden.
Man vil have medarbejdere som tør at kigge indad og gribe verden an frem for at afvente den i passiv apati.
Værdier kan, når de bruges rigtigt, være en kæmpe forretningsstrategisk monolit, der er stærkere og mere holdbar end gammel agilitet på nye markedsvilkår.