Kommunikation i en krisetid
Hvordan kommunikerer man som virksomhed i en kompleks verden med krige, klimaforandringer, wokeness, kritik fra alle dele det politiske spektrum og på et utal af forskellige platforme, uden at kommunikationsafdelingen går ned med stress? Nogle gange kan kritikken få det til at virke som om, at man som virksomhed er skyldig i alle verdens lidelser, på trods af at man internt føler, at man virkelig prøver at gøre en forskel.
Ligesom vi mennesker ikke kan tilfredsstille alle med vores sparsomme ordforråd og utilstrækkelige forståelse for verdens kompleksitet, kan virksomheder heller ikke kontrollere alle segmenters opfattelser af ens brand
Derfor handler PR i vores tid, i højere grad end nogensinde, om at styre det man kan, og give slip på resten. Det kan bl.a. gøres ved:
↗ Kun at forholde sig til de dagsordener, man har reel indflydelse på
↗ At tage ansvar for de områder, hvor man har et aftryk
↗ At indgå i dialog med kritikken og være åben og nysgerrig
↗ At have styr på data, certificeringer og resultater – de taler et klart sprog
↗ At sikre et klart et raison d’etre når man går ud med PR og reklame
↗ At fokusere på målgruppe og målet resultatet på den
↗ At kende sine værdier og stå fast hvor det giver mening
Hvis man gør hvad man kan for at tale sandt, går man ikke galt i byen. Hvis man kender sine værdier har man et fast forankret ståsted, man stolt kan gå ud i verden med, uanset om det måske ikke er alle der er enige i ens tilgang.
Hvis man arbejder med at forbedre de steder hvor man f.eks. har et negativt klimaaftryk, mistrivsel blandt medarbejdere eller hvor man har taget fejl med sin strategi, så opbygger man tillid til sine relationer og viser, at man kan stole på jeres budskaber, når man viser at man har noget på hjerte og noget man gerne vil med verden. Kunsten er at være åben for udvikling, uden at devaluere sit foretagende.
Deltag i online masterclassen hos Goodwings d. 23/11 kl. 15.00, for at høre mere om konceptet Fair Branding, som vi rådgiver i, hvis i er nysgerrige på at lære mere.
Link til tilmelding her: https://lnkd.in/eNUjRFFa